Thursday, November 17, 2011

solat dan qadaq solat

gua hr ni nak cerita pasl solat.... skang ni gua tgok kan bnyak antara kita yang ambil remeh psl solat 5 waktu ni.... mcm xde ape2 je... padahal solat ni wajib... perkara pertama yg akn di tanye nnti di padang masyar adalah solat.... tetapi kebanyakkan kita ni ambil x kisah je.... Subhanallah...
Lagi satu gua ada tgok antara kita solat lima waktu ni kita boleh qadaq.... mmg bleh qadaq tetapi msti bersyarat.... syarat nya kalau kita terlupa atau tertidur.. itupun kalao tertidur

apbila bngun di wajibkan disegerakan qadaq... bukan nye disebabkan kita sibuk... pastu kumpulkan dari subuh sampai maghrib... time isyak nnti diqadaq 4 wktu tu.... salah tu.... jangan cnfius... dibenarkan qadaq disebabkan syarat2 tadi sebb nk byr balik tunai tu bkan boleh sesuka hati je qadaq.... sbb tu solat 5 waktu ni berniat dengan tunai..... berbeza dgn solat sunat biase... x perlu berniat dengan tunai....
Ni ada satu cerita yang gua pun rasa bersalah gak tgok org kita ni.... gua dtg dari tangkak smpai ke seremban blik kampung..... brtolak dlm tgh hari.... pastu smpai kg. dh zuhur... gua pun jamaklah ngan asar.... pastu gua ada hal nk kena pergi bnk... smpai bnk dlm kul 3: 45... lebih kurang... nasib gua kurang baik... gua dpt no. giliran yng last... gua perasan ada kakak tu dekat kounter... depan cmputer buat keje... oklah.... asar msuk dlm kul 4:10 ptg... gua tgu lagi... gua dh jamak... gua x ksah r tggu.... gua tgok lagi akak tu... x brganjak2.... costumer pulak ramai lagi.... pkul 5 pintu bank tutup... org yg dh ade no. saja boleh berurusan.... gua tgok lagi akak tu... x berganjak lagi dpn cmputer.... smpailah pukul 6 ptg... no giliran gua plak.... berurusan smpai lah pukul 6 stgh... dlm masa tu gua tgok gak akak tu berganjak ke x.... tetap gak x berganjak... maghrib msuk dlm kul 7... msuk awl... gua terpikir gak... akak ni x g solat ke.... kalo uzur... tadi gua tgok akak tu pregnant... tulah dia... gua anggap lah mngkin lepas ni dia g solat asar kot.... Harap2 anggapan gua ni betullah...
Mudah-mudahan apa yang gua blog kan ni dpt kita sama2 ambil pengajaran...
Gua nasihat dgn lu org semua ngan gua skali... sama-samalah kita mnjaga solat... sesungguhnya solat ini memberi kebahagian di dunia dan akhirat... Moga-moga Allah mmbuka hati kita semua untuk sentiasa menjaga solat sehinggalah penghujung umur kita... InsyaAllah... amin....

No comments:

Post a Comment